I owe you the truth in painting is een citaat van Cézanne uit 1905, het stond in een brief aan collega kunstenaar Emile Bernard. Cézanne zocht naar de juiste manier om de werkelijkheid weer te geven een maakte een revolutionaire ontwikkeling door. Zandvliet onderzoekt weer het werk van zijn voorgangers. Dit thema is niet nieuw voor Zandvliet. Maar nu wilde hij zich hier een tijd exclusief op storten, om de kunstgeschiedenis te doorgronden met als doel zichzelf verder te ontwikkelen. Ieder beeld is immers gebaseerd op een ander beeld. Er is misschien wel een begin, maar zeker geen einde. Zandvliet maakt geen vertalingen van een eerder schilderij, maar wil tot de kern komen. Op zoek naar de waarheid in de schilderkunst dus, in de wetenschap dat deze onvindbaar is. Want alles blijft altijd een interpretatie, of een interpretatie van een interpretatie. Maar tegen beter weten in blijft Zandvliet geloven in een ultiem beeld, een magnum opus.
Zandvliet is één van die schilders die de schilderkunst springlevend houdt. Er wordt door critici wel gesproken over het einde van de schilderkunst. Niets is minder waar. De schilderkunst is vitaal en onuitputtelijk. Volgens Zandvliet is de schilderkunst ook geenszins bezig met een dergelijke vraag. Zelf heeft hij al vele mogelijkheden van het medium benut, in zijn vroege werk heeft hij de klassieke schildergenres uitvoerig aan bod laten komen: stilleven, landschap en portret. Zandvliet schilderde veel alledaagse zaken, als een bioscoopzaal of autospiegel. Hoewel zijn werk in eerste instantie doet denken aan de koele schoonheid van de Amerikaanse schilderkunst, maakt het terugkeren van het thema ‘landschap’ ook, dat hij stevig staat in de Nederlandse eeuwenoude schildertraditie. In deze tentoonstelling met elementen uit de schilderkunst van 1650 tot aan de moderne tijd, kan de bezoeker de rijkdom van de schilderkunst in zijn ware omvang proeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten