En zo is het

“If you can relish in the presence of a cat, a bird or a flower, the world will be yours.” Anoniem (Kedi)

donderdag 2 augustus 2007

Verhalenvertellers of Dengbêjs in Documenta

Wandelend door het Aue- Paviljoen hoorde ik een soort zingen en al zoekend vond ik een kleine ruimte waarin een video werd vertoond. Ik ben gaan kijken en raakte gefascineerd door het beeld. Een aantal mannen - Koerden - zittend in een halve cirkel zijn vol overgave aan het zingen/vertellen over historische gebeurtenissen, over tragedies, over niet beantwoorde liefdes, over het verlies van zonen en dochters en vrienden. Ik raakte met name geboeid door de doorleefde wijze waarop deze mannen hun verhaal vertellen en is voor mij die reden ontroerend. Eén van de mannen loopt naar buiten en ik zie een houten traditioneel huis. Het beeld zoemt uit en dan blijkt het huis niet ergens in de bergen te staan maar boven op een kantoorgebouw in een drukke stad.. Ik heb een aantal foto's gemaakt van dit beeld en getracht weer te geven wat ik heb gezien. Misschien is het niet zo goed te zien, maar als je op de foto's klikt, kun je ze nader bekijken. De naam van de kunstenaar is Halil Altindere, die bijzonder geinteresseerd is in de Dengbêjs (verhalenvertellers). Deze mannen hebben generaties lang de verhalen bewaard en overgedragen en brengen ze naar buiten op bijzondere wijze.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ochtendkater