En zo is het

“If you can relish in the presence of a cat, a bird or a flower, the world will be yours.” Anoniem (Kedi)

woensdag 1 augustus 2007

Documenta XII Kassel




In de afgelopen dagen heb ik een bezoek gebracht aan Documenta XII,een van de belangrijkste tentoonstellingen van de beeldende kunst in West Europa, die om de vijf jaar wordt gehouden in Kassel in Duitsland. Na een bijna 7 uur durende treinreis, liep ik Kassel binnen en stuitte plots op dit plein vol met poppy's (papavers,rode en paarse), het concept van Sanja Ivekovic. Een overweldigende eerste ervaring, een rood plein,het plein waar tijdens het nazi-regime boeken werden verbrand en waar de Duitse troepen hun parades hielden.In de oudheid het symbool van vergetelheid, de slaap en de dood. In een aantal landen het symbool voor de gevallen soldaten. Twee keer per dag klinken vanuit de luidsprekers protestliederen gezongen door Afghaanse vrouwen over hun strijd tegen het fundamentalisme. Een verwijzing naar de situatie in Afghanistan, waar de teelt van papaver sinds de oorlog tegen de Taliban een enorme groei doormaakt.
Ik heb veel gezien, veel indrukken opgedaan en nu ik weer terug ben, laat ik alles op me inwerken en zal zeker nog verslag doen over hetgeen ik in Kassel heb gezien.














1 opmerking:

  1. Wow, erg mooi om te zien zo. Interessant om te lezen en bekijken,
    in LVX
    Is*

    BeantwoordenVerwijderen

Ochtendkater